Netmind usługi rachunkowe, księgowość Warszawa

Walczyć czy nie walczyć…

Walczyć czy nie walczyć…

sty 24, 2022

… oto jest pytanie. W czasach kapitalistycznych gdy firmy walczą o klienta na śmierć i życie w głowach właścicieli firm i ich kierowników rodzi się pytanie : Jaką przyjąć politykę cenową?

Niestety nie ma na to jednakowej odpowiedzi dla wszystkich firm. Bardzo ważne jest wybranie odpowiedniej strategii biznesowej i trzymanie się jej tak długo jak będzie przynosić korzyść.

Najczęściej wyróżniane przez marketing nazwy to:

Skimming.

Najprościej mówiąc nie walczymy ceną a idealną jakością. Świadomie oferujemy swoje produkty w cenach wyższy niż rynkowe tak by wyróżniać się na rynku jako towar bardziej luksusowy, ten „lepszy”. Z całą pewnością w prowadzeniu tej strategii pomocne jest posiadanie produktu o wysokiej jakości a dzięki faktowi że cena jednostkowa jest wyższa niż u konkurencji powinno być o to prościej.

Dostosowanie.

Najbezpieczniejsza strategia rynkowa. Polega ona na kontroli cen u konkurencyjnych podmiotów i utrzymywanie ich na zbliżonych cenach. Najczęściej stosowana przez małe firmy które nie mogą sobie pozwolić na bardziej agresywne metody marketingowe przez brak środków i ryzyko szybkiego upadku w razie niepowodzenia. W takim wypadku jest idealne dopasowanie się do rywali.

Podbijanie rynku.

Szturm cenowy! Promocja! Okazja! Wietrzenie magazynów! – kojarzycie hasła ?  W tej strategii naszą główną bronią jest cena produktu która powinna być najniższa na rynku. Dzięki temu jesteśmy nawet jako świeża spółka na rynku wejść z hukiem i się utrzymać pomimo tego że wcześniej wydawało się że monopol ma tylko kilku dużych graczy. Bardzo agresywna metoda wymagająca dużych nakładów na marketing. Najczęściej stosowana przez duże firmy które mają zdyzerfikowane źródła dochodu tak by strata w jednym segmencie była rekompensowana zyskami w innym

 

Ryzyko

Każda z wyżej podanych metod niesie za sobą pewnego rodzaju ryzyko. Możemy się okazać za drodzy w chwili gdy na rynku pojawią się produkty lepsze jakościowo i tańsze. Być może okaże się że jesteśmy tak nijacy że nikt nas nie zapamięta i wybiorą bardziej wyrazistą konkurencję ? Możliwe że nasz produkt zostanie uznany za tandetny przez byt niską cenę i przylegnie do niego łatka na stałe, nawet po wyrównaniu cen z konkurencją. Jest wiele zagrożeń i każdy powinien zastanowić się co dla jego firmy będzie najbardziej odpowiednie.